روف گاردن، فضایی متفاوت و نیاز روز جامعه

huge

روف گاردن یا بام سبز چیست؟

روف گاردن (بام سبز)، به فضای سبز و پوشیده از گیاهان در بام و تراس ساختمان ها گفته می شود. اولین بام سبز در سال 1930 میلادی  در شهری در کشور آمریکا اجرا شد و سال ها بعد یعنی در سال 1960 روف گاردن ها در بین مردم شهرهای مختلف شهرت یافتند. با پیشرفت شهر سازی و کاهش طبیعت و زندگی آپارتمان نشینی، مردم جایگاه طبیعت و گیاهان را در زندگی خود خالی دیدند، لذا با توجه به فضای موجود در زندگی خود تصمیم گرفتند از گیاهان و فضای سبز بر روی بام ، تراس و حتی در حیاط منزل یا محل کار خود استفاده کنند. بام سبز (روف گاردن)، با توجه به شرایط آب و هوایی، محدودیت فضا، محل تابش نور خورشید و بسیاری از عوامل دیگر، طراحی و اجرا می گردد. همچنین در روف گاردن میتوان از آلاچیق چوبی، مبلمان، فلاورباکس یا گلدان، پرگولا، گیاهان و گل های متنوع و حتی بوته ی میوه استفاده نمود.

 

روف گاردن

مزایای ایجاد روف گاردن:

1- بهبود تهویه هوا:

گیاهان موجود در بام سبز می توانند از طریق فرآیند فتوسنتز به بهبود تهویه هوا کمک نمایند. این گیاهان ذرات، دود، گرد و غبار آلوده را فیلتر می کنند و مقادیر زیادی کربن دی اکسید را به اکسیژن تبدیل می نمایند که همین امر موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می گردد. نکته ی مهم و قابل توجه، تعداد روف گاردن های شهر می باشد. شاید یک روف گاردن (بام سبز) به تنهایی نقشی در کاهش آلودگی محیط زیست نداشته باشد اما به طور حتم هرچه تعداد بام سبز بیشتر شود اثرات بیشتری بر روی محیط زیست خواهد داشت.

2- استفاده بهینه از آب باران و انرژی خورشیدی:

بام سبز بهترین گزینه برای استفاده بهینه از باران و انرژی های محیط می باشد. گیاهان موجود در روف گاردن می توانند، بلافاصله پس از بارش باران از آب استفاده نموده و حتی اگر مقدار بارش باران شدید بود آن را در خود ذخیره نمایند تا در صورت لزوم استفاده کنند. گیاهان بام سبز نه تنها آب باران را به درستی حفظ می کنند بلکه به تعدیل دمای محیط نیز کمک می کنند.

3-کاهش پدیده جزیره گرمایی:

یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین مزایای روف گاردن (بام سبز)، کاهش گرمای منطقه ی شهری یا همان پدیده جزیره گرمایی می باشد. گرمایش ساختمان، آلودگی هوا، استفاده از مصالح نا مناسب مانند آسفالت و بتن از جمله عوامل پیدایش پدیده جزیره گرمایی می باشند از آنجایی که قدرت اثر تابش نور خورشید بر آسفالت و بتن بیشتر از قدرت اثر گیاهان در کاهش دمای محیط می باشد لذا این تابش باعث افزایش دمای شهر در طول سال می شود. پس هرچه تعداد روف گاردن های شهر بیشتر باشد اثر پدیده جزیره گرمایی کمتر خواهد شد.

4-بهره بری انرژی:

 بام سبز می‌تواند به مصرف کمتر و موثر از انرژی منجر شود به طوری که در زمستان عایق عالی حفظ گرما هستند و در تابستان دمای محیط را خنک نگه می دارد.

5- کاهش آلودگی صوتی (عایق صدا):

ترکیبی از خاک و گیاهان می تواند به جذب، انعکاس و یا منحرف شدن امواج صوتی کمک کند. بام سبز (روف گاردن) کاهنده بسیار عالی نویزهای ساختمانی به ویژه صداهایی با فرکانس پایین می باشد.

6- حیات وحش:

بوته ها، درختان و گیاهان روف گاردن می توانند زیستگاه مناسبی برای بسیاری از پرندگان باشد حتی می توان بام سبز را به عنوان توقفگاه پرندگان مهاجر در نظر گرفت که این امر امکان ارتباط بین دو گونه مختلف پرندگان را بیشتر می کند. همچنین  خاک های گیاهان می تواند محل مناسبی برای زندگی بی مهرگان باشد.

برترین روف گاردن های جهان

بسیاری از افرادی که در شهر ها زندگی می کنند اغلب به دنبال طبیعت هستند. آن ها در تلاشند با وجود محدودیت در فضاهای شهری، بخشی از محل زندگی یا کار خود را به شکل طبیعت شبیه سازی کنند. به طوریکه از هر مکانی که با نور خورشید در ارتباط باشد برای رشد گیاهان و درختان استفاده می کنند. چه به صورت یک باغچه کوچک در تراس و یا یک فضای سبز بزرگ به شکل پارک بر روی بام ساختمان ها و برج ها. این نوع فضا سازی به اصطلاح روف گاردن یا بام سبز نامیده می شود.

روف گاردن (Roof Garden)  به فارسی بام سبز نامیده می شود. روف گاردن ها یک فضای سبز و زیبا و محیط زیست دوستانه برای خانه های شهری هستند که یکی از مهمترین روش های تلفیق طبیعت با زندگی شهری به حساب می آیند.

بام سبز مجموعه ای از گیاهان سبز، آلاچیق، مبلمان، آتشکده، آبنما، پرگولا و… می باشد که با توجه به فضای موجود طراحی می گردد.

معرفی برخی از برترین روف گاردن های جهان:

 Kensington Roof Gardens (London)

این روف گاردن زیبا در منطقه کنزینگتون لندن واقع شده است. ساخت این فضای سبز زیبا در سال 1936 آغاز و در سال 1938 به پایان رسید. ورود به این روف گاردن برای عموم آزاد می باشد. طراحی این بام سبز از باغ های موریان الحمرا (the Moorish Alhambra) در اسپانیا الهام گرفته شده است  که علاوه بر گیاهان بومی انگلیس، شامل بسیاری از گیاهان و درختان مدیترانه می باشد.

Waldspirale (Darmstadt, Germany)

این مجتمع مسکونی با طراحی غیر معمول و مارپیچی دارای 105 آپارتمان به همراه پارکینگ، زمین بازی برای کودکان و دریاچه مصنوعی می باشد. اما بیشترین دلیل شهرت آن به دلیل وجود روف گاردنش (بام سبز) می باشد.

Torre Guinigi (Lucca, Italy)

این بام سبز یکی از قدیمی ترین روف گاردن های جهان به شمار می رود. این روف گاردن در اواخر دهه 1300 میلادی بر روی پشت بام یک برج گوتیک قدیمی ساخته شد. روف گاردن Torre Guinigi با 7 درخت بلوط، یکی از مشهورترین نقطه دیدنی شهر لوکا در ایتالیا به حساب می آید.

Foro Ciel (Mexico City)

در ابتدا این روف گاردن یک فضای بلا استفاده در بالای برج تجاری در شهر مکزیک بود تا اینکه ساکنین تصمیم گرفتند این فضای خالی را با طراحی مدرن به یک روف گاردن تبدیل کنند. اکنون این بام سبز پر از گیاهان بومی بوده و حتی دارای یک باغچه می باشد. سیستم آبیاری آن توسط باران و انرژی آن از طریق پنل های خورشیدی تامین می گردد.

Acros Fukuoka Building (Japan)

درسال 1995 در ژاپن، طرحی برای ساخت ساختمان دولتی جدید پیشنهاد شد. فضایی که برای ساخت این پروژه تعبیه شده بود، پارکی در مرکز شهر بود. این پارک آخرین فضای سبز باقیمانده در مرکز شهر به حساب می آمد. بنابراین طراحان ژاپنی مجبور شدند پارک را به ساختمان جدید منتقل کنند. این ساختمان شگفت انگیز که در سال 1995 ساخته شد مثال درست و بارزی از معماری محیط زیست می باشد.

Brooklyn Grange (New York)

این روف گاردن یکی از بزرگترین روف گاردن های دنیا می باشد. حدود 2 هکتار مساحت آن بوده و گیاهان آن ارگانیک می باشند. این بام سبز بر روی پشت بام دو ساختمان قرار دارد. در روف گاردن بروکلین مرغ ها و حتی زنبور های زیادی پرورش یافته اند. گفته میشود برخی از خوشمزه ترین غذاهای شهر نیویورک از محصولات همین بام سبز می باشد.

City Hall Rooftop Garden (Chicago)

یکی از مثال های بارز مزایای روف گاردن و تاثیرات مفید گیاهان بر روی کیفیت و دمای هوا هین روف گاردن می باشد. در سال 2000 میلادی  در تالار شهر شیکاگو طراحی و اجرا شد. این بام سبز دارای 150 گونه گیاهی مختلف می باشد که آبیاری آنها توسط باران انجام می شود.

  Rockefeller Center Roof Gardens (new York)

درسال 1933 تا 1936 این 5 روف گاردن در بالای طبقه هفتم مرکز  Rockefeller ساخته شد. راکفلر سنتر مجموعه ای از 19 ساختمان تجاری در زمینی به مساحت 22 هکتار می باشد. ابتدا 2 روف گاردن در جایی که ساختمان امپراطوری انگلیس بود، ساخته شد. آن ها توسط یک باغبان انگلیسی به اسم رالف هنکوک طراحی شد که شامل چمن کاری مرکزی، حوضچه، چشمه و… بود.

The vertical forest(Milan, Italy)

دلیل شهرت این ساختمان 400 واحدی ، وجود 900 درخت و بیش از 2000 درختچه و گیاهان مختلف در قسمت روف گاردن می باشد. این روف گاردن علاوه بر متعادل سازی دمای تابستان و زمستان، سالانه حدود 44000 پوند دی اکسید کرین را به اکسیژن تبدیل می کند. علاوه بر این ذرات گرد و غبار را فیلتر کردهو آلودگی صوتی را برای ساکنین به حداقل می رساند. در این روف گاردن که گیاهان آن معادل 3 هکتار جنگل می باشد، 20 گونه مختلف از پرندگان زندگی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید